loader
29 desembre 2021

Compra amb valor social,
una altra fórmula per donar suport a les persones

Clece té, des del seu origen, un gran compromís social, per això intenta dinamitzar la inclusió sociolaboral de persones en situació de vulnerabilitat. No només oferint oportunitats i generant ocupació, sinó també mitjançant la col·laboració directa i indirecta amb fundacions i entitats d'iniciativa social.

Text: Gema Carrasco

Per Nadal no hi ha llar a Catalunya on no hi hagi neules, ja siguin soles o recobertes de xocolata. Són unes postres típiques que se solen regalar per Nadal i que es poden adquirir en molts llocs. Però no és casualitat que Clece en promogui, entre els seus empleats a Catalunya, unes de singulars, les “neules amb oportunitat”. I és que aquestes neules estan elaborades per dones en risc de vulnerabilitat, a qui la Fundació Ared brinda una nova oportunitat. Ho fa acompanyant dones que procedeixen de centres penitenciaris o de serveis socials i busquen la plena integració social, fomentant-ne l'autonomia a través de la formació i l'acompanyament integral.

Montse Parés, delegada social de Clece a Catalunya i Balears, ens recorda que “comprant aquestes neules, no estàs comprant unes postres qualssevol, sinó que estàs adquirint un producte amb un projecte de contribució social al darrere. Una aportació de valor que dona formació i després una oportunitat de formar part del mercat laboral”.

Aquest exemple estacional no és puntual. El compromís de Clece amb el seu entorn és continu, i per això col·labora amb entitats d'iniciativa social de múltiples formes, també a través de la compra amb valor social. Quan opten per aquesta fórmula, en comptes d'acudir a altres proveïdors, generen retorn social. La seva implicació també indirecta ofereix noves oportunitats.

Una aliança per continuar acompanyant persones en alt risc de vulnerabilitat

Segons les dades facilitades per Pepa Morató, directora general de la Fundació Ared, que aquest any ha complert 27 anys en actiu, ja ha atès més de 12.500 persones en alt risc de vulnerabilitat. “Només el 2021 hem acompanyat 1.500 persones de les quals un 70% són dones i hem contribuït a la inserció laboral de gairebé 400 persones. És un gran èxit”, ens explica la Pepa. "A la Fundació Ared comptem amb una empresa d’inserció i un centre especial de treball i quan adquireixen els nostres productes estan contribuint activament al futur de moltes persones, la gran majoria dones", exposa la directora de la fundació.

La col·laboració de Clece amb la Fundació Ared ve de lluny. A més de les neules i altres productes de proximitat, Clece contracta els serveis de càtering de la Fundació. “El nostre servei de càtering a més de generar impacte social és d'alta qualitat. Per exemple, ens contracten molt per a esdeveniments, reunions i ‘networkings’ d’empresa”, relata Pepa Morató. Però no és l'únic servei que els presten, des del 2018 també confeccionen els uniformes de treball d'una de les filials a Catalunya i continuen projectant col·laboracions futures.

A més, des de fa 5 anys, contracten persones que es formen amb la fundació i els brinden l'oportunitat de fer pràctiques a Clece. “Obtenir, mitjançant les nostres formacions, un certificat de professionalitat posterior motiva molt les persones que no havien pogut formar-se anteriorment”, afegeix. Gràcies a això, la companyia té la possibilitat de contractar-les per a alguns dels seus serveis, com ara l'atenció domiciliària. "Les empreses com Clece tenen un paper molt important perquè ofereixen una oportunitat a col·lectius en situació de vulnerabilitat i els donen la possibilitat d'integrar-se a la societat", recorda Pepa Morató.

Montse Parés ens comenta la darrera iniciativa que han portat a terme amb Ared, “per Nadal hem participat en un mercat ambulant solidari amb la Fundació, amb diferents productes de proximitat, que han fabricat als seus tallers persones en risc d'exclusió i amb diversitat. Els productes que ofereix aquesta entitat són d'alta qualitat i artesanals, a més d'únics, perquè des de la primera idea fins al resultat final és propi”.

L'adquisició d'aquests productes es coneix com a compra social. Gràcies a això, Clece uneix la seva força a la de les entitats del Tercer Sector, amb l'objectiu de posar en valor i donar suport a l'esforç que aquestes entitats fan en el seu dia a dia, per poder oferir una oportunitat laboral a aquelles persones que més ho necessiten. Mitjançant la compra social ajuden, de manera indirecta, a fer realitat el projecte d'inserció sociolaboral de fundacions i entitats que treballen per donar feina a persones en situació de vulnerabilitat i que tenen dificultats per accedir al món laboral.

Per part seva, Montse Parés destaca que “gràcies a aquesta cadena, aquestes entitats socials poden oferir ocupació i fer processos d'inserció a persones de col·lectius vulnerables. Al final som companys de viatge, ens acompanyem mútuament i promovem conjuntament projectes vinculats a la inserció de persones”.

Compromís amb els productes que tenen valor afegit

Clece col·labora amb moltes entitats arrelades a Catalunya, com ara l'empresa d'economia social Apunts, de la Fundació Joia. “Els adquirim productes d'arts gràfiques, elaborats manualment pel personal d'Apunts i que ens creen segons les nostres necessitats. Són especialistes en impressió digital i reprografia de gran format”, ens relata la Montse Parés.

“Fundació Joia és una entitat sense ànim de lucre situada a Barcelona que es dedica a la inserció social i laboral de persones amb discapacitat per trastorns de salut mental i dins de la fundació, se situa Apunts, que és el nostre centre especial de treball, des d'on fem servir les persones vinculades a la nostra entitat, que es troben en situació de risc d'exclusió social. Prèviament, han fet un itinerari laboral a la fundació i se'ls ha preparat i empoderat perquè puguin fer el salt al que és el mercat professional”, explica Meritxell Vilanova, responsable de Comunicació i Màrqueting d'Apunts.

A Apunts es dediquen a les arts gràfiques i la missatgeria i compten amb una plantilla de 90 treballadors, dels quals més del 75% són persones amb certificat de discapacitat, en aquest cas per trastorns de salut mental. Ja són més de 7 anys de col·laboració amb Clece, “sempre participen en les campanyes que organitzem, com el 8 de març o Sant Jordi, que tenen productes dissenyats i elaborats des d'Apunts”. A més, assegura que “valorem molt poder tenir una aliança forta, amb una companyia com Clece”. No només perquè amb la seva compra social donen feina a persones amb discapacitat, també perquè així aconsegueixen que Fundació Joia pugui seguir oferint serveis gratuïts de salut mental a la comunitat.

“Amb Clece tenim una relació molt estreta, sempre escolten les nostres propostes amb il·lusió i atenció i quan han de fer qualsevol acció o necessiten algun producte concret, recorren a nosaltres i això reflecteix la gran confiança que hi ha per totes dues parts”, manifesta Meritxell.

Per a Fundació Ared i Fundació Joia, que companyies com Clece hi comptin a l'hora d'adquirir els seus productes o serveis en garanteix la viabilitat. “Moltes empreses encara tenen una visió de buscar un producte que sigui tan econòmic com sigui possible i hi ha molt poques empreses, com Clece, que vagin una mica més enllà i busquin alguna cosa que no només s'adapti a les seves necessitats, sinó que a més estigui fent un bé a la societat, sobretot quan es tracta de col·lectius en risc d'exclusió. És fonamental comptar amb empreses que donen exemple i que visibilitzen que aquest model és viable, factible i segueix tenint la mateixa qualitat que altres productes, conclou Meritxell Vilanova.