loader
14 maig 2021

Aprendre a cuidar el medi ambient des de la infància

Més del 50% per cent de les escoles infantils que gestiona Cavall de Cartró a Catalunya compten amb el distintiu Escola Verda o estan a punt d’obtenir-lo. Aquesta certificació implica situar la sostenibilitat i el respecte a l'entorn natural com a eix bàsic del projecte educatiu.

Text: Eduard Palomares

Combatre l'emergència climàtica implica canviar tot un seguit d'hàbits que, durant molt temps, la societat ha donat per fets. Per exemple, els objectes d’'un sol ús'. Una transformació que serà llarga per a algunes persones però que, en canvi, les noves generacions han d'assumir com una cosa totalment normal. Sobretot, aquelles que des de la primera infància han estat conscienciades en la protecció del medi ambient. És per això que la Generalitat de Catalunya va crear el distintiu d'Escola Verda, al qual ja estan adherides 13 escoles infantils (i cinc més en tràmits) gestionades per l'entitat de serveis educatius Cavall de Cartró, que fa més de 15 anys que està centrada a acompanyar en el seu desenvolupament educatiu, emocional i social nenes i nens.

L'objectiu del programa és fomentar tot un seguit d'accions educatives centrades en la sostenibilitat, però sempre d'una manera natural, transversal i quotidiana. Una cosa que connecta perfectament amb la línia pedagògica de les escoles bressol -de 0 a 3 anys- que Cavall de Cartró gestiona a Catalunya, basada en el descobriment, l'experimentació, la imaginació, la creativitat... I res millor per aprendre a respectar l'entorn que cuidar-lo amb les pròpies mans. Per exemple, conreant un petit hort al jardí, reutilitzant l'aigua que sobra en els àpats per regar les plantes o amb sortides al bosc d'excursió.

UN PROJECTE EDUCATIU BASAT EN LA SOSTENIBILITAT

Les escoles infantils que gestiona Cavall de Cartró ja comptaven amb certificacions mediambientals com la ISO 14001, que implica el compliment de diverses mesures de protecció ambiental i prevenció de la contaminació. "Amb el programa Escoles Verdes s'ha volgut fer un pas més, ja que suposa afegir el concepte de sostenibilitat a tot el projecte educatiu, de tal manera que s'incorpori al dia a dia del centre", explica Magda Gómez, tècnica de qualitat i medi ambient de Cavall de Cartró. Per obtenir el distintiu, l'equip docent del centre ha de participar en una formació de dos anys, per després elaborar un diagnòstic i establir uns objectius anuals.

D'aquesta manera, es posa en marxa un procés continu de millora que es pot plasmar en mesures com l'augment de la sensibilització ambiental de docents i famílies, la disminució de consums energètics, el reciclatge i la reutilització de recursos, la posada en pràctica de tallers a la natura, la creació d'horts o la instal·lació d'un punt de compostatge. "En tot cas, es tracta de convertir la sostenibilitat en un fil conductor, que els nens i nenes aprenguin a tenir cura de l'entorn de forma natural, com un joc", remarca Gómez, que afegeix que sempre procuren sumar-hi també les famílies, perquè hi hagi una connexió entre el que es fa a l'escola i a casa.

ESCOLA MÓN PETIT, APROFITAR UN ENTORN PRIVILEGIAT

L'Escola Bressol Municipal Món Petit d'Abrera és una de les que disposen del distintiu Escola Verda. La connexió amb l'entorn ja era, de fet, una de les característiques principals d'aquest centre amb vistes directes a Montserrat. "Estem situats en un espai privilegiat, amb moltes zones verdes al nostre voltant i, a més, disposem d'un petit jardí que renovem amb propostes educatives, com ara estructures de fusta, una zona de gespa natural, caminets d'aigua que desemboquen en unes moreres, un hort que planten els nens i nenes... Un entorn que aprofitem per fer moltes activitats ", comenta la seva directora, Conxi Sierra.

A tot això se sumen les mesures de millora mediambiental que estableix el pla d'acció elaborat per obtenir el distintiu d'Escola Verda. "Per exemple, hem canviat tota la vaixella de plàstic que utilitzàvem al menjador per una de vidre, material 100% reciclable, que a més ens permet establir un vincle de confiança cap als nens i nenes i reafirmar-ne l’autonomia", comenta Sierra. També hi afegeix la cura de l'hort per part dels alumnes (o de les famílies, abans de la pandèmia), l'aprofitament de l'aigua sobrant dels àpats per regar, l'aprenentatge de quin és el contenidor per a cada residu...

Tot això sempre de manera senzilla, com si fos un joc. "Tot ho vinculem amb la vida quotidiana i l'entorn on ens movem, de tal manera que aprenen hàbits que seran duradors i que també voldran aplicar a casa", assegura la directora de Món Petit. Explica, per exemple, que al principi costava que els nens i nenes respectessin l'espai de l'hort, que està ubicat a la zona de jocs. Però que després de plantar-hi les llavors, regar-les i veure com creixen, són ells mateixos els que es preocupen de protegir-lo. Potser aquest sigui el millor aprenentatge: si ens reconnectem amb el nostre entorn natural, cuidar serà el més natural de món.

SOSTENIBILITAT EN TEMPS DE LA COVID-19

La pandèmia ha portat les escoles infantils a prioritzar les mesures preventives per minimitzar el màxim possible el risc de contagi. Encara que algunes d'aquestes mesures es contraposen al seu projecte mediambiental, des de Cavall de Cartró expliquen que han continuat ferms en el seu compromís amb l'ecosistema, sense desatendre en cap moment la seva premissa principal, la seguretat i la salut dels nens i nenes. Per això, les han aplicat sense que això suposés un gran augment del seu impacte ambiental.

Com a resposta davant la generació de residus que comporten els productes d'un sol ús, han apostat per la utilització de peücs de roba en lloc de plàstic d'un sol ús, la priorització del rentat de mans amb aigua i sabó davant de l'ús de guants de plàstic no reutilitzables o la reducció en la generació de residus de paper digitalitzant diferents processos de gestió. De la mateixa manera, els diferents centres educatius s'han decantat per l'ús de vaixelles fabricades amb materials reciclables i amb menys impacte ambiental, en lloc de materials plàstics.